Postet & Arkiveret under Ikke kategoriseret.

Virksomheden, der for tre år siden var i en hård konflikt med 3F, er ifølge fagbevægelsen nu et eksempel på, at ny teknologi og gode arbejdsvilkår godt kan gå hånd i hånd, og det skal de danske EU-politikere ifølge Altinget.dk tage med til Bruxelles.

Urimelig overvågning af ansatte på lageret. Udnyttelse af chauffører, der burde være ansat i stedet for at være selvstændige.

Sådan lød anklagerne mod Nemlig.com for tre år siden, hvor virksomheden blev brugt som skræmme-eksempel på, hvordan ny teknologi ”disrupter” arbejdsmarkedet og sætter overenskomster ud af spil.

Men efter at have indgået nye aftaler med 3F og HK sidste år bliver Nemlig.com nu brugt som et godt eksempel på, at ny teknologi og den danske model godt kan gå hånd i hånd.

Faktisk så godt, at Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) tirsdag i sidste uge havde inviteret kandidater fra alle partier til EU-parlamentsvalget til hovedkontoret i Brøndby for at vise sit lager frem og fortælle om, hvordan EU kan være med til at regulere nye forretningsmodeller.

HK: Algoritmer er kommet for at blive
I dag er Nemlig.com’s chauffører ansatte på en 3F-overenskomst, mens medarbejderne på lageret – som tidligere gik på en 3F-overenskomst – er rykket over på en HK-overenskomst som en del af den fælles aftale med de to fagforeninger.

De lageransatte bliver stadig styret af en stemme i et headset, som kan beregne deres bonus ud fra, hvor hurtige de er. De får også deres resultater vist på en storskærm, som Nemlig.com ellers fik stor kritik for.

Men det sker nu under mere ordnede forhold, lød det tirsdag fra HK Handel Hovedstaden, der i øjeblikket forhandler med virksomheden om en lokalaftale. Det skal ifølge formand Sophie Axelsen give medarbejderne mere ejerskab over systemet.

“Vi forsøger at blive enige om mere gennemsigtighed, så man ved, hvordan det påvirker ens løn, hvis man for eksempel får dårlig mave en dag. Men vi kan ikke bestemme, om virksomheden skal bruge skærme, og mange arbejdspladser måler på en eller anden måde deres effektivitet, ” forklarede hun og pegede på, at alternativet til varer fra Nemlig.com er varer fra udenlandske lagre som hos Amazon.

“Og her skal de ansatte tisse i flasker for at nå deres opgaver.”

Kan EU gøre en forskel?
Netop algoritmer og betydningen af kunstig intelligens for arbejdsmarkedet ventes at blive et tema i den kommende valgperiode i Bruxelles.

Så sent som i marts blev EU-landene enige om strammere regler for såkaldte platformsvirksomheder. Altså virksomheder, som i stedet for at ansætte f.eks. chauffører hyrer dem som selvstændige og bruger algoritmer til at tilrettelægge arbejdet.

Hvorvidt Nemlig.com stadig hører til i den kategori stod på tirsdagens besøg hen i det uvisse, og logistikdirektør Jonas Rolandsen var heller ikke overbevist om, at de nye regler vil presse flere danske virksomheder til forhandlingsbordet med fagforeningerne.

Til gengæld var der ingen tvivl om, at 3F gerne ser lignende aftaler med f.eks. en virksomhed som Wolt, og at de mener, at de nye regler vil hjælpe dem i kampen for overenskomster og for at skabe lige konkurrencevilkår.

Først og fremmest fordi alle medlemslandene nu skal lave ny lovgivning om, hvornår f.eks. en chauffør eller cykelbud er ansat.

“Det vil også betyde, at virksomhederne ikke skal konkurrere på ulige vilkår ved at bruge selvstændige, som burde være ansat med lønmodtagerrettigheder,” forklarede formand for 3F Transport, Jan Villadsen.

Blandt EP-kandidaterne var der da også bred opbakning til at sikre mere regulering. Med undtagelse af Venstre har samtlige danske partier i EU-parlamentet stemt ja til det nye platformsdirektiv, som nu skal implementeres i dansk lov.

Tilbage til nyhedsoversigten